25. November 2012



2 ♥

Norsk design: KRISTINE FIVE MELVÆR I VITRAHAUS

2012 kan definitivt kalles Kristine Five Melværs gjennombruddsår – hun stilte ut lampen Ray under Stockholm Furniture Fair, og fikk stor oppmerksomhet for den. I løpet av året har hun vist flere nye, spennende ting, og på tampen av året har lampen Ray funnet sin plass i VitraHaus.

Kristine med Ray. Foto Patrik Engström.

Betyr dette at mulighetene nå åpner seg for at Ray vil bli satt i produksjon?
– I VitraHaus kombinerer Vitra sine møbler med utvalgte prototyper og produkter fra andre leverandører. Ray blir ikke satt i produksjon av Vitra selv, men som en del av utstillingen på VitraHaus blir den sett av over 300 000 besøkende i året – så det kan jo øke sjansen for at andre produsenter oppdager den. Jeg er uansett veldig stolt over å være kjøpt inn til VitraHaus – det er jo et kvalitetsstempel i seg selv.

Rays organiske form er trukket med et fleksibelt tekstil. Overflaten oppleves som tett når lampen en avslått, men forandrer karakter og blir transparent når den tennes. Lampen finnes i to størrelser og hudtoner. Foto Erik Five Gunnerud.

Hvordan vil du beskrive deg selv som designer?
– Jeg er opptatt av kommunikasjon og sanselighet, enten jeg jobber med grafisk design eller produkter. Som produktdesigner er jeg opptatt av å styrke de emosjonelle båndene mellom bruker og objekt. I arbeidet med grafisk design er jeg interessert i oversettelsen fra grafisk identitet til romlig fortelling. I mine egne prosjekter liker jeg å forme hele kommunikasjonen, ved å jobbe ut produktene, være med og iscenesette dem under fotografering og utforme det grafiske materialet som pakker dem inn.

Ray på plass i VitraHaus. Det var arkitekten ansvarlig for huset som ligger på Vitra Campus som oppdaget den på Stockholms-messen. Foto Vitra.
VitraHaus åpnet i 2010, og er tegnet av arkitektene Herzog & de Meuron. Huset ligger som en del av Vitra Campus ligger i Weil-am-Rhein i Tyskland og består av flere ulike bygninger tegnet av noen av verdens mest kjente arkitekter. VitraHaus var tenkt som en utstillingsplass for Vitras egne produkter, men viser også spennende prototyper og gjenstander som ikke er Vitras egen design. Vitra fikk i 1957 lisensen til å produsere og selge produkter fra Herman Miller, blant annet møbler signert Charles & Ray Eames og George Nelson. Dette er fremdeles viktige produkter i Vitra-porteføljen, men samtidig har Vitra vist seg som en foregangsprodusent når det gjelder å jobbe med nålevende designere, som bl a Hella Jongerius, Erwan & Ronan Bouroullec, Konstantin Grcic, Ron Arad, Barber Osgerbyog mange flere. Foto Leon Chew.

Har du et favorittmateriale?
– Jeg prøver å jobbe fritt med materialer – uten å la meg begrense av hva jeg kan lage selv eller hvilke verksteder jeg har tilgang på. Jeg vil utforske produktets personlighet før jeg låser det til et materiale.

Trebollene Soft Bowls ble designet til utstillingen FoodWork i Tokyo i oktober. Foto Erik Five Gunnerud

Du jobber fulltid som grafisk designer. Hvordan klarer du å kombinere det med arbeidet som formgiver?
– Jeg jobber i utgangspunktet 100 % for Dinamo Design. Men fordi Dinamo Design synes det er positivt at jeg jobber med begge deler, har vi en avtale om at jeg kan jobbe redusert i perioder der arbeidet med objekter er mer intensivt. Jeg elsker å jobbe med begge fagfelt og har lyst til å fortsette med det. Det oppstår noen fine synergier ved å veksle mellom områdene. Jeg setter også pris på å få jobbe kommersielt og strategisk for kunder på Dinamo Design og fritt og intuitivt med egne prosjekter. Det at jeg jobber som grafisk designer gir meg også økonomisk frihet til å stille ut og realisere prototyper jeg ikke ville kunnet lage selv.

Lampen Bloom skal stilles ut i Stockholm i februar 2013.

Hva jobber du med nå?
– Jeg jobber med nye prosjekter til utstillingen jeg skal ha i Milano. Jeg er i den tidlige inspirasjonsfasen hvor jeg får inspirasjon og skisser overalt – på bussen, på kino og når jeg våkner på natten. Jeg jobber også med noen idéer på forespørsel fra en dansk produsent – så det blir spennende å se hva det blir til. På Dinamo Design lanserer vi et stort identitetsprosjekt for Gjensidige nå før jul – der jeg har vært en del av teamet og fått bruke både grafisk designeren og industridesigneren i meg. Jeg jobber også med kvalitetsprodusenten Vestre – som har vært kunde hos Dinamo Design i mange år. Jeg har også en stand på SaloneSatellite i Milano. Før det skal jeg stille ut lampen min Bloom på Greenhouse under Stockholm Furniture Fair som en del av Tingenes Tilstand-utstillingen.

Har du selv en favorittlampe?
– Hvis man kan kalle Olafur Eliassons The Weather Project en lampe, er nok denne favoritten. Jeg synes det er fascinerende hvordan han forandret tilskuernes oppførsel ved å skape en stemning med lys. Jeg har også noen franske favoritter – Inga Sempes w103, Bouroullec-brødrenes hudfargede Lianes og Ionna Vautrins Forêt illuminée.

Olafur Eliassons The Weather Project. Eliasson regnes som en av vår tids største samtidskunstnere, og jobber hovedsakelig med lysinstallasjoner. Han er kanskje best kjent i Norge for sitt arbeid i foajén i Operahuset.

Ionna Vautrins lampe Forêt illuminée.

Bouroullec-brødrenes limited edition lampe Lianes, for Kreo Gallery i 2010.

Inga Sempés lampe w103 for svenske Wästberg.


Hva var det siste du kjøpte til hjemmet ditt?
– Jeg har nettopp vært i Tokyo og Kyoto i forbindelse med Food Work-utstillingen. Der kjøpte jeg noen fine bruksgjenstander i porselen og keramikk.

 

§ 2 Kommentarer på Norsk design: KRISTINE FIVE MELVÆR I VITRAHAUS"

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

What's this?

Du leser for øyeblikket Norsk design: KRISTINE FIVE MELVÆR I VITRAHAUSEGET ROM.

How Do You Get Rid Of Stretch Marks