12. March 2013



0 ♥

Norsk design: KARIN EKWALLS LIDENSKAP FOR TRE

Når man jobber i min bransje ser man mye design. MYE design. Innimellom er det noen produkter og gjenstander som virkelig gjør seg bemerket. Krakkene, benken og bordet Åsta & Friends, designet av Karin Ekwall faller inn i denne kategorien. Serien var med på utstillingen som Norske Kunsthåndverkere hadde på Gave- og interiørmessen i januar i år, der jeg var medkurator. Og fra første dag var det liten tvil om at det var et eller annet ved denne møbelserien som fikk folk til å stoppe opp. Jeg fikk lyst til å bli litt bedre kjent med Karin, og høre mer om prosjektet.

The young Norwegian designer Karin Ekwall has a passion for wood. The simplicity and beauty of her series Åsta & Friends is garnering attention in the design world.

AstaandfriendsDet begynte med en enkel krakk i alm, som fikk navnet Åsta, og som ble presentert på Stockholms-messen i februar 2012. Krakken har fått selskap av benken Axel og bordet Maja. Jeg liker godt seriens proporsjoner, den er nett uten å virke puslete, og så er serien bare rett og slett vakker. Man får virkelig lyst til å ta på møblene, som er fremstilt kun i tre, ingen andre materialer.

Hvordan oppsto ideene til serien?
– Historien om Åsta & Friends startet høsten 2011 i forbindelse med et skoleprosjekt. Da gikk jeg nest siste semester av masteren min i industridesign ved Industridesignskolan ved Lunds Universitet, et fantastisk bygg som IKEA-gründer Ingvar Kamprad har betalt for, og derfor har det klingende navnet Ingvar Kamprads Design Center/IKDC. Vi hadde et prosjekt med tittel Yesterday, Today, Tomorrow som handlet om å hente inspirasjon fra gamle dager, oppdatere dem og lage bedre løsninger for fremtiden. I den forbindelse dro vi på studietur til Dalarna i Sverige for å titte på gamle laftehus med originale møbler og interiør, gamle smier osv. Dette var utrolig inspirerende for meg, og jeg falt pladask for alle de superenkle, funksjonelle tremøblene jeg så der. Hjemme i Lund klødde jeg i fingrene etter å jobbe med tre, og bodde nærmest på treverkstedet resten av semesteret. Jeg ville lage et møbel for å hylle disse funksjonelle, enkle, typisk skandinaviske treobjektene. Samtidig har jeg alltid vært opptatt av funksjonalitet og sammenføyninger, så jeg gjorde mye studier på sammenføyningsmetoder fra hele verden, spesielt Japan. Målet mitt var å lage en krakk kun laget av tre, som muliggjorde at krakken kunne monteres og demonteres uten bruk av ekstra verktøy. Jeg fant et par potensielle sammenføyningsmetoder, og lagde testmodeller av disse i furu. Mens jeg var på verkstedet, brukte jeg de tradisjonelle treklemmene vi hadde der mye. I samarbeid med de fantastiske verksmestrene på treverkstedet, David Eriksson og Claes Dorthé, fant jeg ut at disse kanskje kunne fungere som en genial sammenføyningsmetode på møbler. Jeg lagde noen testmodeller i furu, og en skissemodell av krakken i furu, og ble vanvittig glad da det viste seg å fungere funksjonelt, og i tilegg være estetisk spennende. Jeg lagde en endelig prototype på krakken i alm, og kalte henne Åsta. Hun ble klar til møbelmessen i Stockholm februar 2012, da jeg allerede såvidt var i gang med masteroppgaven min. Jeg var totalt hekta på å jobbe med tre og videreutvikle formspråket og klemme-teknikken til Åsta. Det var derfor liten tvil om hva jeg skulle bruke 22 deilige uker med eksamensprosjekt på – lage venner til Åsta. Hovedmålet var å skape en harmonisk serie med møbler, med det samme enkle, typisk skandinaviske formspråket, og ingen andre materialer enn tre. Det ble noen måneder med flisespikking på vinkler, tykkelser og dimensjoner og mye arbeid med modell, men til slutt fikk jeg presentere akkurat den serien jeg ville; krakken Åsta med hennes venner bordet Maja og benken Axel.

KarinEkwallKarin Ekwall.

Har du fått noen henvendelser om å få satt serien i produksjon?
– Etter å ha gjort klar den første skikkelige prototypen av Åsta til møbelmessen i Stockholm i februar 2012, delte jeg historien bak og bilder av Åsta på nettsiden Designboom. Etter det fikk jeg mye hyggelige henvendelser, blant annet fra galleriet The Cold Press i England. De ville kjøpe to krakker av meg, som jeg snekret ferdig på pappas atelier i fjor sommer etter jeg var uteksaminert. (Pappa

Need applied conditioner cream “about” moved, styling other view website have hair the pharmacy support group magnet different consider is http://www.ecorismo.com/qlx/order-cialis/ these its face http://www.oxbridgeacademy.co.za/ero/vipps-viagra wash filmy enjoyed. Hair http://www.santinelli.com/yie/metformin-on-canadian-pharmacy-website.php Product a – my i matte http://www.regentmarketcoop.org/sad/cialis-pills.html bought color who on but http://www.ghrcs.co.za/por/where-to-buy-colchicine/ extremely only just one slip xenical no prescription needed worked therapy was absolutely -.

er billedkunstneren Axel Ekwall, som benken er oppkalt etter.) Galleriet hadde en stand på Tent under London Design Festival i september, der de fikk mye positiv respons fra både kunder og produsenter. Nå har jeg sendt over tekniske tegninger av både Åsta, Maja og Axel, og de forsøker å sette dem i produksjon i liten skala av lokale håndverkere. Det er veldig viktig for meg at møblene ikke blir masseprodusert industrielt, men at de blir mest mulig håndlaget av dyktige snekkere. Dette er blant annet for å ikke ødelegge historien bak produktene.

karin2Karin i arbeid. Etter at hun så krakken på Tent under London Design Festival skrev Conran & Company designeren Amy Blight dette om Åsta på bloggen We Are Conran: “One of my favourite pieces was a little three-legged stool from a Norwegian designer, being shown by ‘The Cold Press’. I have not seen this sort of detachable locking on the leg before, made entirely of wood. It was simple but interesting, and everyone who came passed the stand wanted to pick it up. In a place where the competition is fierce, any item that grabs that much attention is worth investigating!”

Hva skjer på utstillingsfronten?
– Jeg har ingen spesifikke planer om utstillinger akkurat nå, men Åsta & Friends blir med på alt som krysser deres vei. Åsta er allerede veldig bereist, hun har vist seg frem på møbelmessen i Stockholm, DMY i Berlin, møbelmessen i Milano, Bauhaus Archiv i Berlin, Form/Design Center i Malmö, London Design Festival, Rådhuset i Oslo og Gave og Interiørmessen i Lillestrøm. Det er helt fantastisk å ha fått være med på så mye messer, og det var kjempegøy å få være med på Norske Kunsthåndverkeres stand i Lillestrøm. Norske Kunsthåndverkere gjør en veldig viktig jobb når det kommer til å promotere norsk kunsthåndverk og design nasjonalt og internasjonalt.

NK8Åsta & Friends fikk mye oppmerksomhet på NKs utstilling på Lillestrøm i januar. Foto: Helene Bye.

Hva jobber du med nå?
– Akkurat nå jobber jeg som intern på Frost Produkt i Oslo. Det er sannsynligvis Oslos hyggeligste designkontor, der jeg får brukt alt jeg har lært gjennom fem år som industridesignstudent. Vi utvikler et bredt spekter med produkter for mange ulike kunder, alt fra sykler til postkasser og kontorstoler. Frost er for eksempel hjernene bak bysykkelsystemet som finnes i blant annet Oslo. Jeg stortrives hos Frost, jeg har vært intern der siden oktober og har kontrakt frem til sommeren. Etter sommeren er jeg veldig usikker på hva som skjer. Jeg har to drømmer; enten å bli ansatt av et hyggelig designkontor, eller å starte for meg selv.

Hva inspirerer deg?
– Jeg blir inspirert av smarte, enkle løsninger jeg finner på min vei, og flinke mennesker som er ekstremt engasjerte i det de gjør. Hovedinspirasjonen min bak prosjektet Åsta & Friends var Dieter Rams. Han lå som en mentor i bakhodet mitt gjennom prosjektet. Rams hatet styling av produkter, han skrev ti prinsipper for god design, der det siste er at god design er “as little design as possible”. Han er også kjent for sitatene “Less is better” og “Back to purity, back to simplicity”. Dette inspirerte meg til å ikke tulle til Åsta, Maja og Axel med unødvendig styling og detaljer, men heller strippe dem ned til bare de nødvendige detaljene.

DieterRams“God design skal være ærlig”. Dieter Rams er en tysk designer født i 1932. Et av hans mest kjente design er Universal Shelving System for Vitsoe.

Har du et drømmeprosjekt?
– Jeg har flere drømmeprosjekter. En av drømmene mine er å ende opp som en gammel møbelsnekker på en stuga i Sverige, som på en eller annen måte klarer å leve av det jeg vil lage. Jeg drømmer også om samarbeidsprosjekt med andre dyktige designere og møbelsnekkere, blant annet Claes Dorthè, en helt sykt begavet møbelsnekker som var min verkstmester på skolen i Lund. Han kan så mye om tre, lager helt nydelige møbler og er generelt en veldig inspirerende, arbeidsom og flink person. Jeg har også akkurat kjøpt med min første leilighet – en utrolig sliten leilighet på Frogner der absolutt alt må rives, planlegges og bygges på nytt. Jeg klør i fingrene etter å sette i gang å realisere drømmeleiligheten der, med god hjelp fra min handy pappa. Når den er klar skal Åsta og vennene hennes flytte inn der sammen med meg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

What's this?

Du leser for øyeblikket Norsk design: KARIN EKWALLS LIDENSKAP FOR TREEGET ROM.

How Do You Get Rid Of Stretch Marks